مقالات مقالات .

مقالات

معنی محتوا را بهتر درک کنیم

 

 محتوا در طول تاریخ
قطعا با ورود روزنامه‌های اولیه و یا حتی کتاب‌ها، می‌توان گفت که اولین محتوا در قالب این روش‌ها در اختیار مردم قرار گرفته است. و اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر اولین محتواها می‌بایست توسط روزنامه‌ها تولید شده باشد. روزنامه‌ها با هدف بیان خبرها و اتفاقات به صورت روزانه اولین نهادهایی می باشند که به طور منسجم به تولید محتوا پرداخته اند، و لزوما محتواهای متنی. و هنگامی که در آن زمان‌ها سوالی پرسیده می‌شد در رابطه با اینکه محتوا چیست؟ قطعا برای نمونه یکی از همین اخبار یا محتواهایی که در روزنامه منتشر می‌کردند را محتوا می‌نامیدند.

 

اهمیت تولید محتوا در طول تاریخ
بهتر است قبل از ورود به تاریخچه مقاله تولید محتوا چیست؟
را مطالعه نمایید. خب اما در طول تاریخ قطعا با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن رسانه های جدید، محتواها شکل و قالب جدیدی پیدا می کردند و در اختیار مردم قرار می‌گرفتند. اگر در هنگامی که رادیو اختراع شده بود و افراد در آن به ساخت برنامه مشغول بودند، در آن زمان این پرسش را مطرح می کردید که محتوا چیست؟ برنامه های رادیویی شاخص ترین محتواهایی بودند که در قالب محتواهای صوتی در اختیار مردم قرار گرفت و برای پاسخ به آن سوال رادیو بارزترین نمونه موجود بود.

معنی محتوا چیست؟

بدین ترتیب تاریخ ادامه داشت تا زمانی که تلویزیون اختراع شد و سالیان بسیار طولانی شاهد محتواهایی در قالب تلویزیون بودیم. اما با ورود اینترنت و گسترش فضای مجازی، محتوا و تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار شدند، به نحوی که بیل گیتس یکی از بزرگان و پیشروان فضای مجازی به حساب می آید از محتوا به عنوان پادشاه یاد می کند و این مسئله اهمیت محتوا را به خوبی مشخص می کند.

 

تولید محتوا همان تبلیغات است؟!
جالب اینکه علی‌رغم تکرار مکرر عبارات تولید محتوا و معنی محتوا هنوز اکثریت افراد، درک درستی از آن ندارند. واکنش افراد مختلف نسبت به این عبارت برای ما خیلی جالب است! بد نیست بدانید که یکی از همکاران ما در حال گذراندن خدمت سربازی است و هر بار که پای حرف با هم خدمتی‌هایش می‌نشیند، وقتی از او درباره‌ی شغلش می‌پرسند، بعد از شنیدن جوابی که به آن‌ها می‌دهد با سگرمه‌های درهم و چشم‌هایی متعجب از او می پرسند: چی؟ تولید محتوا؟!

واقعاً جالب است که اکثر آن‌ها تقریباً هیچ ایده‌ای در مورد این کار ندارند و شاید بهترین نظری که بتوانند در مورد آن بدهند این است که از او می پرسند این یعنی همان کار تبلیغات است؟!

البته دراین‌بین، هستند کسانی هم که ایده‌ی بهتری در مورد این عبارت داشته باشند. اما آن‌ها نیز غالباً تولید محتوا را با نویسندگی اشتباه می‌گیرند!

 

تولید محتوا و تبلیغات
تولید محتوا و نویسندگی با وجود داشتن شباهت‌ها، تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. تولید محتوا، هر نوع فرایند خلق یا ایجاد محتوای معنادارِ متنی، صوتی یا تصویری است که با هدفی مشخص و بر اساس یک سری معیار انجام می‌گیرد که در نویسندگی محدودیت‌های نوشتاری و اهدافی که دنبال می‌کنیم متفاوت از محتوا نویسی است.

 

اثرگذاری بر مخاطب
با توسعه فناوری به خصوص در بخش سایت ها و وبلاگ ها و همچنین صفحات مجازی شاهد آن هستیم که محتوا یک عامل تاثیر گذار هست که هر چقدر قوی‎تر عمل کند کسب و کارها را به اهدافی مثل افزایش فروش، جذب مخاطب یا مشتری و... نزدیک‌تر می‌کند. محتوا باید ضمن اثر گذاری مخاطب را به یک عملی وادار کند یا بهتر است بگوییم او را متقاعد به انجام کاری کند. در نظر داشته باشید این رویکرد باید با آنالیز کردن معنی محتوا و هدف از تولید محتوا پیش برود.

بازاریابی محتوا

فرمول ارائه آسانسوری!
در کنار شناخت معنی محتوا در ادامه بحث می‌خواهیم شما را با یک فرمول آشنا کنیم فرض کنید شما به صورت اتفاقی با مخاطب‌تان در یک آسانسور سوار شده‌اید و فقط به مدت ۳۰ تا ۹۰ ثانیه فرصت دارید که تا پیاده شدن او از آسانسور خودتان یا محصول یا خدمات‌تان را برای او تعریف کنید. به او چه می‌گویید؟

Elevator pitches یا ارائه آسانسوری به شدت در تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال به درد ما می‌خورد. خصوصا در مورد صفحاتی که نیاز به ارائه آسانسوری در مقابل ارائه طولانی و حوصله سر بر دارند.

اگر چه تولید محتوا پرخرج بود ولی رایا مارکتینگ با راهکاری ویژه توانسته است ضمن حفظ کیفیت، هزینه تولید محتوا را به شدت کاهش دهد.

 

فرمول‌های تولید محتوا
فرمول‌های تولید محتوا به شما کمک می‌کنند که در زمان تولید محتوا ایده و مغز اصلی پیام‌تان را دقیقا مثل یک ارائه آسانسوری عالی در کمترین زمان ممکن به مخاطب بگویید .شما به کمک فرمول‌های کپی رایتینگ در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید به مخاطب بگویید : چرا محصول شما برای او بهترین انتخاب است.

 

محتوا و اینترنت
اگر این روزها اگر از شخصی این سوال را بپرسید که محتوا چیست، قطعا اولین چیزی که به ذهن او می آید فضای مجازی و تولید محتوا در آن زمینه می‌باشد. این روزها تولید محتوا در اینترنت و شبکه های اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برای همه افراد دارد.

 

اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارها
سازمان‌ها و کسب و کارهایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند معنی محتوا را بهتر درک می‌کنند و در پاسخ به این سوال که محتوا چیست در کوتاه‌ترین جمله خواهند گفت به خلق یا تولید یک محتوا بر اساس یک فرآیند یا بر اساس گذراندن یک سری مراحل تولید محتوا می‌گوییم.

(Content production) به روش و شیوه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود. در کل محتواها را در 4 دسته محتوا متنی، عکس، ویدئو و صوتی تقسیم بندی می‌کنند.

هر کدام از این تقسیم بندی‌ها، زیر مجموعه و شاخه‌های فراوانی دارد. که شما با تولید محتوا با هر روش قطعا می توانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

 

هدف از تولید محتوا
نویسنده‌ای که کتابی می‌نویسد می‌خواهد کلماتش را بفروشد، کارخانه داری که محصولی را تولید می‌کند. می‌خواهد محصولش را بفروشد ، پزشک می‌خواهد علم و تخصص‌اش را بفروشد ، یک سخنران انگیزشی می‌خواهد صحبت‌هایش را بفروشد ، یک تولید کننده محتوا می خواهد محتوایش را بفروشد، حتی یک موسسه خیریه هم دوست دارد کمپین‌های حمایتی و حرف‌ها و خواسته‌هایش خریدار داشته باشند و..

معنی محتوا و تولید محتوا

پس در هر شغلی که باشیم و هر جایگاهی که داشته باشیم چیزی برای فروش داریم و برای فروش به تنها چیزی که نیاز داریم تولید محتوای حرفه‌ای و با کیفیت است.

 

اهداف مختلف کسب و کارها از تولید محتوا
بستگی به فعالیت هر سازمان و کسب و کاری، هدف از تولید محتوا متفاوت می‌باشد ولی قطعا همه سازمان‌ها و کسب و کارها به دنبال جذب مخاطب می‌باشند و بهترین وسیله و ابزاری که می‌توان با آن به مخاطب دست پیدا کرد، محتوا می‌باشد. شما با توجه به اهداف و سیاست‌های مجموعه خود با انتخاب بهترین روش برای تولید محتوا و فعالیت در آن زمینه می‌توانید بسیاری از افراد را با کسب و کار خود آشنا کنید. و محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنید و با استراتژی و برنامه ریزی‌های مناسب و درست مخاطبان را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

شناسایی مخاطبان هدف
اما برای موفقیت در این صنعت شما می‌بایست چندین نکته را مد نظر داشته باشید. نکته اول، شناختن مخاطبان هدف می‌باشد. شما به خوبی باید افرادی را که قصد دارید مخاطبان شما باشند را شناسایی کنید،با شناسایی و تجزیه و تحلیل آنها نسبت به محصولات مشابه یا حتی نسبت به خدماتی که شما به آنها معرفی می‌کنید به این آگاهی دست پیدا می‌کنید که مخاطبان شما از چه نوع محتواهایی استقبال می‌کنند.


کیفیت محتوا
نکته بعدی که در رابطه با تولید محتوا می‌بایست در نظر داشته باشید، کیفیت محتوا می‌باشد. همه محتواهای شما باید با کیفیت و مناسب باشند. هیچ تفاوتی ندارد که شما قصد دارید از کدام شیوه برای تولید محتوا استفاده کنید، پس تولید محتوا با کیفیت امری مهم است.

مهم‌ترین نکته این مسئله می‌باشد که با کیفیت، مناسب و به نحوی باشد که مخاطب از استفاده از محتواها لذت ببرند. نکته بعدی که در رابطه با تولید محتوا می‌بایست در نظر داشته باشید این نکته می‌باشد که نیاز مخاطب شما با محتوای تولید شده توسط شما برطرف شده باشد. مخاطب زمانی که از محتوا شما استفاده می‌کند، احساس رضایت داشته باشد و به دفعات به سایت شما و سازمان شما مراجعه کند.

فرمول تولید محتوا

مراحل تولید محتوا
اهداف محتوای خود را ترسیم کنید
اگر محتوای شما با اهداف کسب و کار، اهداف بازاریابی دیجیتال و نیازهای مخاطبان نگاشت نشده باشد، هیچ فرآیندی وجود ندارد که بتواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را به سمتی که می‌خواهید سوق دهید. هنگامی که هر قطعه از محتوای خلاقانه شما دارای یک هدف تعریف شده‌است، شما قدرت سنجش عملکرد آن و تمرکز بر بهینه سازی تلاش‌های آینده خود را دارید. دانستن اینکه آیا محتوای شما برای افزایش رتبه موتور جستجو، آگاهی از برند، تولید سرنخ یا هر چیز دیگری که برای تجارت شما مهم است یا خیر، به شما کمک می‌کند تا تفاوت واقعی با این محتوا ایجاد کنید. نوشتن اهداف محتوای خود به شما کمک می‌کند تا در مسیر خود ادامه دهید و با اهداف تجاری خود هماهنگ بمانید.

اگر اهداف محتوای شما با اهداف تجاری شما همسو نیست، باید در انواع محتوای دیجیتال و موضوعاتی که روی آنها تمرکز کرده‌اید تجدید نظر کنید. وقت آن است که با برنامه ریزی موضوع خود با در نظر گرفتن این اهداف کلی برگردید تا بتوانید یک تقویم تحریریه بسازید که در واقع به شما در رسیدن به این اهداف کمک می‌کند. به همین دلیل است که برنامه ریزی ارزشمند است. این فرصتی را به شما می‌دهد تا تأثیر محتوای خود را بر تصویر بزرگ مرور کنید و زمان لازم را برای بازبینی مجدد و تنظیم کل استراتژی بازاریابی محتوای خود بر اساس آن داشته باشید.

 

وظایفی که بخشی از فرآیند تولید محتوای شما هستند را فهرست کنید
ندانستن وظایف درگیر در فرآیند تولید محتوای شما می‌تواند پروژه‌ها را به تاخیر بیاندازد یا از مسیر خارج کند. اگر وظایف تولید محتوای خود را مستند نکرده باشید، ممکن است محتوای شما به موقع منتشر نشود یا اصلاً منتشر نشود. به عنوان مثال، زمانی که برای نوشتن و ویرایش زمان اختصاص می‌دهید، اما نه برای طراحی و ویرایش، ناگهان به زمان اضافی برای تکمیل پروژه نیاز خواهید داشت. ممکن است برای تیم شما این امکان وجود نداشته باشد که بلافاصله این وظایف غیرمنتظره را انجام دهد. این منجر به تاخیر و ناامیدی زیادی می‌شود.

هدف از تولید محتوا

نقش‌هایی را در فرآیند تولید محتوای خود اختصاص دهید
هر یک از کارهایی را که در مرحله قبل ایجاد کردید به شخصی که مسئول انجام آنهاست محول کنید. برای همه افراد تیم شما مهم است که وقتی می‌خواهند بدانند چه وظایفی را در فرآیند تولید محتوا انجام دهند، در یک صفحه باشند. اگر وظایف کامل نباشند، بیش از ضرب الاجل شما در خطر است. انجام وظایف ناتمام زمینه‌ای برای تغییر سرزنش و روابط تیمی ناسالم می‌شود که می‌تواند عواقب بلندمدتی داشته باشد. هر وظیفه‌ای در فرآیند تولید محتوا باید به یک فرد محول شود تا همه مشخص کنند که در هر مرحله از فرآیند چه کسی مسئول است.

 

ترتیب مراحل فرآیند تولید محتوای خود را مشخص کنید
اگر ترتیب وظایف در فرآیند تولید محتوای شما منطقی نباشد، افرادی را خواهید داشت که منتظر یکدیگر هستند تا کارها را به پایان برسانند. در عوض، آنها باید زمان خود را به حداکثر برسانند و هر زمان که ممکن است به طور همزمان کار کنند تا فرآیند تولید را کوتاه کنند. هنگامی که فرآیند تولید محتوای خود را ایجاد کردید، به راهی برای مدیریت آن نیاز دارید. فرآیند تولید محتوا هر مرحله‌ای را که برای رسیدن به خروجی مورد نظر باید انجام دهید، مشخص می‌کند. یکی دیگر از فعالیت‌های صرفه جویی در زمان در اینجا این است که به مراحل تولید محتوای خود از منظری بالاتر نگاه کنید و به دنبال کارهایی باشید که می‌توانید همزمان انجام دهید.

 

یک جدول زمانی و سررسید تعیین کنید
تعیین جدول زمانی و سررسیدها، بلوک نهایی برای یک فرآیند تولید محتوا موثر است. این همان چیزی است که همه قطعات را به یک فرآیند تکرارپذیر که توسط تاریخ‌ها و نقاط عطف تعریف می‌شود، به هم می‌چسباند. مجدداً، پس از تعیین جدول زمانی و سررسیدها، به یک راه آسان و سازماندهی شده برای تعیین ضرب الاجل محتوا و پیگیری پیشرفت نیاز دارید. استفاده از جدول زمانی محتوا به شما این امکان را می‌دهد که برای محتوای خود ضرب الاجل تعیین کنید و پیشرفت را در طول مسیر پیگیری کنید هر یک از وظایف شما اکنون صاحب خود را دارد و به درستی در موقعیت قرار گرفته است. با هر یک از صاحبان کار کار کنید تا زمان تخمینی را که برای تکمیل یک کار خاص طول می‌کشد اضافه کنید.

معنی محتوا چیست؟

اگر این اولین باری است که فرآیند تولید خود را ترسیم می‌کنید، در ابتدا مطمئن شوید که این زمان‌ها را جمع آوری کنید. برای مثال، اگر شما و صاحب کار فکر می‌کنید که انجام یک کار 45 دقیقه طول می‌کشد، آن را تا یک ساعت جمع کنید. همچنین این بهترین زمان برای بررسی ادغام وظایف و زمان لازم برای تکمیل آنها است. بدیهی است که شما فقط زمانی می‌خواهید این کار را انجام دهید که چندین کار ماهیت مشابهی داشته باشند و یک فرد مسئولیت آنها را بر عهده داشته باشد. انجام این کار همچنین به شما یک نمای کلی واضح‌تر از کل فرآیند و همه افراد درگیر را می‌دهد.


مسئولیت‌های موجودی محتوا را شناسایی کنید
مسئولیت‌های موجودی محتوا باید تعریف شوند تا هرگز یک قطعه از محتوا را نادرست قرار ندهید. درست مانند مسئولیت‌ها در مورد وظایف، هر یک از اعضای تیم باید در مورد نقش خود در حفظ موجودی محتوا مطمئن باشند. ایجاد و استفاده از موجودی محتوا به شما این امکان را می‎دهد که سازماندهی شده بمانید، تمام محتوای خود را پیگیری کنید تا هیچ وقت چیزی از بین نرود و از همه به روز رسانی‌ها مطلع شوید.

بسیاری از وظایفی که تعریف کرده‌اید با اضافه شدن یا تغییر خاصی در موجودی محتوای شما همراه خواهند بود. به عنوان مثال، شخصی که مسئول نوشتن اولین پیش نویس است، سندی را ایجاد می‌کند که حاوی آن پیش نویس باشد. شخصی که آن را بررسی می‌کند، تغییراتی در همان فایل ایجاد می‌‎کند. شخصی که منابع تصاویر شما را تهیه می‌کند آنها را با فردی که مسئول ویرایش آن تصاویر است به اشتراک می‌گذارد. سپس آن شخص باید گرافیک جدیدی را که ایجاد می‌کند ذخیره کند. شخصی که آنها را در CMS آپلود می‌کند باید به آنها دسترسی داشته باشد و به روز رسانی‌های اجتماعی را برای آن قسمت از محتوا بنویسد.

 

سخن آخر
صرف نظر از مقیاس یا دامنه محتوای خود، باید یک فرآیند تولید محتوا استراتژیک و قوی داشته باشید. اگر جریان کاری محتوا برای تکیه کردن نداشته باشید، پروژه‌های محتوا را به تاخیر می‌اندازد و خود محتوا ممکن است ناسازگار و ضعیف اجرا شود. بدون وجود یک فرآیند روشن، محتوا به احتمال زیاد به شما در دستیابی به اهداف تجاری یا برآورده کردن نیازهای مخاطبان‌تان کمک نمی‌کند، که منجر به هدر رفتن منابعی که برای تولید محتوا استفاده کرده‌اید، می‌شود.

در صورتی‌که قصد داشته‌باشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، پیشنهاد ما انتخاب سایت رایا مارکتینگ می‌باشد تا سفارش خود را با بیشترین کیفیت تحویل بگیرید.

منبع :https://rayamarketing.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۲:۰۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)